Gravid i låg- och mellanstadiet

Fler än 190 sydafrikanska tjejer i klass 3 – 5 var gravida mellan år 2014 och 2016. 190! Hur snedvriden är inte världen? Bara tanken är overklig och helt sjuk. Vi talar om barn, som fortfarande går i låg- och mellanstadiet. Jag vill kunna fråga: Hur är det möjligt? Men jag vet hur det är, hur det ser ut i den värld vi lever i. Det är kunskap jag inte kan skaka av mig.

Artikeln jag läser fortsätter med att berätta hur unga flickor, många riktigt unga, får sin framtid underminerad genom våldtäkt eller sexuellt utnyttjande. Nu säger texten inget om alla dessa tjejer går igenom hela graviditeten, eller hur många som avslutas i abort. Det nämns inte heller om det ibland även handlar om frivilligt sex med någon ungefär lika ung kille. För mig spelar det ingen roll, det hela är ändå inte som det ska. Jag har så många frågor. Och, hur är det egentligen  med mörkertalet? Jag vet att det är högt. Jag har sett vad som händer med en del av de nyfödda bebisarna. De kommer till oss.  Många av mammorna är väldigt unga och det är inte helt ovanligt att de hållt det hela gömt för omvärlden. Barnet föds i bästa fall på sjukhus, och nästa dag är hon tillbaka i skolan, som om inget hänt. Ibland överges den nyfödda på BB, ibland utanför någons dörr eller gömd i ett utedass. Det är svårt att greppa skuldkänslorna och rädslorna tjejerna förmodligen bär med sig dag efter dag, år efter år.

På en kort tid har jag och kollegan samtalat med flera unga tjejer, som alla blivit våldtagna av närstående. 1 av sin egna pappa. 3 syskon av samma morbror. Inte en gång, utan många. Alla har de levt med detta länge utan att säga ett ljud till någon. Det brände bakom mina ögonlock samtidigt som de delade sina nersvärtade hemligheter de egentligen lovat att aldrig någonsin berätta för någon. Vad jag vet slutade inte dessa fruktanskvärda övergrepp i graviditeter, men det gör det inte bättre på något sätt. Mitt hjärta värker med deras.

Mitt i all denna ondska, är jag ändå glad att vi kan göra saker för att hjälpa. Lyssna, guida, rapportera, leda till rätt kontakter och även arbeta förebyggande genom våra Protective Behaviours kurser. Jag hör I am the boss of my body eka i huvudet när jag skriver detta. Det är en av sångerna vi lär ut till skolbarn. Ingen ska behöva övertalas att ha sex. Ingen ska behöva övermannas. Behöva tystas. Lida i tysthet. För We all have the rigtht to feel safe at all times. Vi har alla rätt att känna oss trygga hela tiden.

Kommentarer

Populära inlägg