Världen, en farlig plats för många



För inte så länge sedan var han inlagd på sjukhuset. Huden var otroligt torr, nästan skrynklig. Han var sjuk, så sjuk, den lille krabaten. Och, nu satt han i mitt knä på morgonandakten på jobbet. Glimten i ögat var tillbaka, han skrattade högt när jag kittlade honom i nacken. Vad barns tillfrisknande och utveckling till det bättre värmer mitt hjärta. 

En del av barnen som anländer till centret har fysiska skador eller sjukdomar, medan andra kämpar med sådant som inte syns på utsidan. Vad de alla har gemensamt är att de inte längre kan vara kvar hos dem som egentligen skulle göra allt för dem. Givetvis finns det ett fåtal där olyckliga omständigheter gjort att de separeras från familjen, men igen det är något som inte stämmer och som är riskfyllt för just dem. 

Senast igår hörde jag om barnet som en gång blivit återförenad med samma familjemedlem denne en gång blivit omhändertagen från. Det som nu skulle blivit det lyckliga slutet på en ganska lång tid i socialtjänstsystemet, visade sig vara det motsatta. Åter igen är omständigheterna där hemma ohållbara. Och, jag tycker så synd om barnet. Jag känner mig sorgsen. Ett barn som inte har fått en riktig chans att växa upp i trygghet. 

Medan den sydafrikanska staten gör nedskärningar inom hälsovård och arbetet kring utsatta barn fortsätter vi att få telefonsamtal från socialsekreterare frågandes om centret kan ta emot ännu ett barn. Vi har en väntelista på barn som behöver komma hit. Till oss som helst av allt inte ens vill ha ett center, men måste för att världen är en farlig plats för alldeles för många. Tänk om pengar kunde användas till förebyggande arbete till de mest utsatta. Sådant arbete som verkligen förändrar. Vi finns här. Ge oss en chans. Men även vi och många andra hindras av för få resurser och krånglig byråkrati.

Det är sådant här vi avhandlar under dagarna inom mitt team på jobbet. Glädje och sorg. Frustration och styrka. Jag är så glad att vi har varandra, att vi kan vara öppna och ärliga.  Våra barnskyddshjärtan krymper inte när motgångarna radas upp allt mer, de växer sig istället större. 

Kommentarer

Populära inlägg