Godhet finns



Veckans nyheter har varit fylld av hemskheter. Mord av barn och kvinnor, attacker mot immigranter från andra afrikanska länder och kidnappad 6-åring utanför en skola (som tack och lov återfanns) är bara några exempel. Självklart leder detta till oro. Det är naturligt och som vanligt spär social media på så mycket det går. Det som börjar som sanning, förvrids och falska rykten byggs upp utan att någon kollar vad som verkligen gäller och vad som ligger bakom. Eftersom källkritik inte verkar tillämpas längre hos de flesta, så tror man på allt. Även de flera år gamla bilderna, de från andra ställen i andra länder, som börjar cirkulera igen som om att det vore här och nu. Allt detta leder till nattsvarta kommentarer och påhopp, som i sin tur leder till ännu mer tragik. Jag försöker inte alls förminska allt det onda som händer, för det är tragiskt, helt fel och borde aldrig någonsin få ske, men jag tror inte att jordens undergång är här än.  Endast klagande har aldrig någonsin lett till riktig förändring. Stå upp och gör något konstruktivt istället! Och, det var precis det många kvinnor gjorde igår utöver hela landet. Klädda i svart och utrustade med skyltar med meddelanden som #AmiNext och  #enoughisenough protesterades det mot våld emot barn och kvinnor. Sent om sider trädde presidenten fram och visade sitt stöd.

Mitt i allt detta tror jag fortfarande att det finns godhet. Det finns de som gör rätt och som gör allt för att få se positiva förändringar. Jag tittar på Kindness Diaries på Netflix och blir rörd av hur människor över världen hjälper varandra. Jag glädjs med sydafrikanska Ndlovu Youth Choir tillsammans med alla de andra som hejar på dem, nu när de nått finalen i America Got Talent. Vilken glädje och sammanhållning de ger. Kolla in dem! Och, till sist går tankarna till de starka personer jag och kollegan samtalade med tidigare i veckan. De som utbildar mammor i utsatta områden och som har fått se hur dessa kvinnors familjeliv byggts upp och de som tar hand om barn som ingen annan vill ha, och gör allt de kan för att de ska få ett värdigt liv. Tro det eller ej, men godhet finns där ute!

Kommentarer

Populära inlägg