Starka tillsammans


En klinik, en kiosk, en lägenhet, en reparationslokal och så ett litet, trångt socialkontor. Allt på en och samma lilla gård ute i obygden, mitt i området där alla bor. Vilken perfekt kombination. Kankse inte allt det byns många invånare behöver, men mycket av det på en och samma plats. Som socionom med problemlösningar i sikte såg jag förmåner och goda samarbetsmöjligheter mellan parterna.
Att kliva in över tröskeln för att reda ut frågetecken med socialkontorets enda socionom var som att välkomnas in i en annan värld, inte alls vad jag förväntat. Glipor kring fönstren, knaggliga väggar, enkelhet och liten yta, precis som ett av de lite mer fattiga hemmen på landet. Resurserna är få. Telefonledningen är stulen. Trots allt var min känsla positiv. Hur enkelt är det inte att gå till detta kontor för att önska hjälp, då allt är välkänt och som det är hemma? Inte stela, stora, skrämmande socialtjänstkontor. Allt passar in. Vem har sagt att moderniteter alltid är bäst? Mina goda känslor fortsatte då jag lärde känna socialarbetaren lite mer. Trots de omkring 1 000 (!) barn hon arbetar med i området, så har hon ändå inte gett upp, utan ser lösningar och framtidsplaner kring dem. Fortsatt framtida samarbete kommer bli bra. Vi blir starka tillsammans.

Kommentarer

Populära inlägg