Vad är väl ett namn?

De flesta svenska föräldrar ger sina barn namn de tycker är fina, men tänker vanligtvis inte så mycket på vad de betyder. Här betyder ett namn mycket. Om du vet en persons namn, så vet du redan en del om henne eller honom. Du får en glimt om hur föräldrarnas känslor var när bebisen föddes. Du vet vilka förväntningar eller böner de hade för den lilla.

Busisiwe betyder välsignelse, Jabulani glädje och Nkosingphile är en gåva från Gud. Mpumelelo är framgång och Thulani hänvisar till att vara tyst.
Heter du Andile är du inte det första barnet i familjen, utan är ännu ett i skaran. Ntombizodwa betyder att det bara är flickor bland syskonen. Anser föräldrarna att det är nog, inga mer barn, heter du förmodligen Zanele.
De flesta har ännu ett namn, ett engelskt namn vid sidan om och då talar vi inte alltid om John och Mary eller själva översättningen av det afrikanskt klingande namnet. Nej, ännu ett namn med en mening. Prudence, Grace, Rejoice ... Men då man stöter på människor som heter Pretty-Girl eller Gear box (växellåda), kan man ju undra vad föräldrarna tänkte? Ett namn bär man  med sig resten av livet ...
Afrika förändrar dig som människa och förändrar absolut många tankar och synen på livet. Skulle jag någonsin få förmånen att ge någon ett namn skulle jag numera tänka både en och två gånger innan beslutet tas. Ett namn har verkligen en mening, en historia att berätta och kanske något att leva upp till. Sedan jag fick reda på mitt namns mening, ser jag det ur ett annat perspektiv. Anna betyder nåd och Karin rättfärdig. Rättfärdig nåd, det är jag! Vem är du?
 

Kommentarer

Populära inlägg