Överraskning


Nog visste jag att söndagsskolan i min hemkyrka i Sverige varje vecka samlar in pengar för verksamheten här nere. Men, vilken överraskning då jag fick ett e-mail där det stod att nu har det satts in hela 8 000 kr på organisationens konto. Wow, sådant här gör mig allt lite rörd. Barn som ger pengar till andra barn långt borta. Barn de aldrig har träffat, men så troget söndag efter söndag ger en slant till ändå. 8 000 kronor är en hel del. Det räcker till över 1 600 liter mjölk för växande kroppar, till 60 kompletta skoluniformer till vetgiriga barn eller till en så där 160 par sandaler för små springsugna fötter. På riktigt kommer pengarna troligtvis gå till de dagliga kostnaderna, precis till sådant jag just nämnt, men lite mer blandat så klart. Det är ju det här som är så svårt att få till, det som så få vill bidra till. Jo, organisationen är en frivillig organisation och får göra allt som går för att få ihop det från så många håll som möjligt. Landets myndigheter ger en ytterst liten summa för varje dag ett barn bor hos oss, men det räcker inte på långa vägar för att täcka alla de kostnatder som leder till barnens välmående. Tänker jag på det så räcker det förmodligen till mat, men skolaundervisningen, hälsan och lekterapin för söndriga själar, då? Det är då sådana som söndagsskolbarnen i en liten ort inte så långt från Vänern ställer upp. Jag är så glad att ni redan nu lärt er, så unga ni är, att tänka på andra som har det så annorlunda mot er. Ni ska veta hur värdefulla ni är!!! Tack för att ni hjälper!

Kommentarer

Populära inlägg