Rösta på oss

 


Nu är det dags för något liknande kommunval igen, eller jag vet faktiskt inte vad jag ska säga att det är. Varje ”kommun” är iallafall uppdelade i mindre områden (s.k. wards), som leds av olika politiskt utvalda personer. Vem och vilket parti beror på hur man röstat just där.

Vi har sett fler och fler ”rösta på oss”-skyltar bli uppsatta på elstolpar, träd och annat det senaste precis som det brukar. Där kommer de sitta tills de ramlar ner någon gång i framtiden. Även på skyltarna sker smutskastning av andra partier. Så tröttsamt, iallafall jag är mer intresserad av vad de står bakom.

Dessa tider är alltid lite känsliga. Är allt under kontroll? Kommer oroligheter att ta fart? Jag kan inte komma ihåg några speciella händelser i mitt område i och med tidigare valdagar, men där emot flera mord på valda stadsfullmäktige. Inte i min ward, men nära nog. Med oenigheter inom samma (ledande) parti är det något som helt oförståeligt tas till ibland.

Korrpution och lokalt folkhets inom vissa pasrtier är vanligt inom det politiska spelet i Sydafrika. Det är alltid något nytt som tas upp i nyheter och sociala medier. Och, det kryper in inför valen också. Helt plötsligt är intresset för de mer utsatta större. Matkassar och t-shirtar ges ut med politiska budskap och  helt plötsligt lagas vägar och annat som skulle ha gjorts för länge sedan. ”Du kommer väl ihåg vilka som hjälpte dig”-manipulationen är välkänd. Jag är inte helt säker på om det händer även vid dessa mindre val, men definitivt vid de större.

Jag, som har ett permanent uppehållstillstånd och inte är en ”riktig” medborgare av landet, får tyvärr inte rösta, men uppmuntrar alla som kan att göra så, för permanenta förändringar behövs sannerligen. Min önskan är så klart att ett parti som på riktigt har ALLA personers bästa i tankarna hela tiden ska vinna. En utopi? Förmodligen, men jag kommer aldrig ge upp tanken på det.

På måndag går valet av stapeln och jag förväntar mig en hel del dramatik kring det, förhoppninsvis inget vålsamt sådant, men absolut något rykte om valfusk, för det är det ju alltid. Jag hoppas att många röstar och att det görs med samvetet och inte av tradition och känslor av tvång. President Ramaphosa har utsett dagen som helg och vad jag kommer att hitta på är inget jag tänkt på ännu. Vi får helt enkelt se.

Ha oss gärna i era tankar och böner, så kanske jag ger en rapport när allt är räknat och klart om ett tag. 

Kommentarer

Populära inlägg