Styrka och mod

Ibland stöter vi nog alla på de där personerna som sticker ut lite extra. På många olika sätt. De som på något förunderligt sätt rör vid en, som stannar kvar i ens tankar och böner. Inte för att vi känner dem på djupet, men för att de berört oss.

Hon jag tänker berätta om är en sådan person.  Jag har bara träffat henne några gånger, men att följa hennes resa är som att upptäcka styrka på nytt. Även då det varit mest på avstånd.

Hon grät panikartat i bilen när jag hämtade henne. “Ingen tror på mig, de säger att jag lika gärna kan dö”.  Jag hade hört om hennes tragiska bakgrund innan. Hur familjemedlemmar under många år använt henne på sätt som ingen borde vara med om. Hon hade blivit en regelbunden inkomstkälla. Att hennes berättelser kanske inte alltid stämt spelar ingen roll. Om allt inte är helt sant är inte heller relevant. Vad jag upptäckte där i bilen, är hur trasig denna lilla person verkligen var. Väldigt trasig. En flicka, kanske kring 10 - 12 år,  i en vuxen kvinnas kropp, som alltid gjort vad hon blivit tillsagd. Som alltid fått höra att hon inget kan. Hon som fick övertygas om att apelsinen hon fått var hennes alldeles egna nu och inte skulle tas ifrån henne.

Vad som än skett, så kunde hon inte bo kvar hemma. Omgivningen gjorde henne inget gott. Hon bodde en period på ett härbärge för kvinnor och män, vars liv inte varit speciellt snälla mot dem och som helt enkelt förlorat en plats att kalla hemma. Hon började växa, självkänslan ökade, men inte heller här var hon sedd för den hon var. Hon var annorlunda och sågs som en börda. 

En tidig morgon, då mörkret fortfarande låg tätt, hade hon fått nog. Hon kunde inte längre stanna. Hon tog sin väska och gav sig av. Steg för steg gick hon helt ensam i ett område där faror hotar.  Det kan tyckas vara dumt, men för mig visar det styrka och mod. Hon gjorde något på egen hand. Hon bröt sig ur och bestämde själv! Senare på dagen ringde hon en av mina kollegor. Hon blev hämtad och senare skjutsad till någon hon kunde bo hos. Även här en person hon själv valt och litar på. 

Detta är styrka som grott fram. Det tog lite tid, men med stöd hon aldrig tidigare fått har hon blivit någon. Hon är inte längre beroende av personer som gör henne illa. 

Kommentarer

Populära inlägg