Utan att någon sett något alls

Återigen satt jag i bilen med laptopen i knät. Det är ju inte så noga var jobbet blir utfört bara det blir gjort. Att slå två flugor i en smäll är något vi lärt oss för länge sedan. Jag skrivandes rapporter i golfen, medan kollegan leder stödgrupp med fostermammor, för att sedan åka vidare och utföra fler jobbärenden i samma område.
Helt plötsligt var de två småttingarna bara där. Halvnakna, endast iklädda t-shirtar. Leriga på benen. De var ju alldeless nyss innanför taggtrådsstaketet som inhängnar deras hem, men nu var de utanför. Nyfikna, med kluriga ansiktsuttryck. De kom sakta, närmare och närmare bilen. Tittade på mig, för att se vad jag skulle göra. Knackade på dörren till kofferten, försökte öppna en dörr. Nu hade jag inte så mycket emot just detta, men det som ändå störde mitt barnskyddshjärta var att den vuxna människa som jag antar såg efter dem inte hade en aning om vad de höll på med. Ingen som visade sig, ingen som ropade efter dem. Nu var jag plötsligt den som hindrade dem från att forsätta grusvägen framåt.
Världen är full av hot, inte minst mot barn. Om jag nu inte varit den jag är, så kanske jag gett dem en skjuts i bilen. Det skulle lätt gått med på att kliva in. Kanske hade jag gjort saker mot dem som barn inte ska behöva utsättas för och kanske hade jag släppt av dem, rädda, förvirrade och ensamma längs motorvägen. Två små pojkar, ungefär 2 och 3 år gamla. Utan att någon sett något alls.
Barns säkerhet är a och o, för en stabil och trygg uppväxt. Det är därför vi, inom organisationen jag arbetar för, satsar på just detta. Vi har precis börjat utbilda personer ute i byarna, våra fosterföräldrar och andra. Barnen kring dem och på centret kommer också få ta del av detta fantastiska program, utvecklat i annat land, som vi anpassar så det passar våra sammanhang. Vi vill nå skolor, förskolor och kyrkor. Ja, egentligen alla. Om vi som vuxna vet hur vi kan skydda barn, inte bara våra egna, och de själva vet hur, skulle samhället se helt annorlunda ut. Så många fler skulle ha förmånen att växa upp utan trasiga hjärtan och förvridna tankar. 

Kommentarer

Populära inlägg