Snacka väder


Sjhooo, it’s hot today!” “It’s really chilly now!”  Ja, vi snackar faktiskt väderlek här också.  Det har nästan blivit något av en hälsningsfras, efter “hi, how are you?” Är ju alltid bra att ta till när samalsämnen inte kommer naturligt. Det är ju inte alls så konstigt om man tänker efter, för väder är ju atmosfärens aktuella tillstånd och beteende, vilket vi alla befinner oss i ständigt. Det handlar om temperaturer, molnighet, vindar, nederbörd, solsken, lufttryck och en del annat.

Ytterligare en fråga har anlänt och det handlar om precis det här. Mer specifikt om vintertemperaturer där jag befinner mig. Men, först om hur det är just nu. Hösten har precis anlänt i Sydafrika enligt almanackan. Vi har fortfarande kanonfint och varmt mest hela tiden, med upp emot +28 gr vissa dagar. Skillnaden mot sommaren börjar märkas lite grand, genom att nätterna inte längre är så varma. Härom natten behövdes till och med filten dras på över lakanet. Luftfuktigheten går neråt och det känns lite som högsommardagar i Sverige när de är som bäst. Regnperioden, som inte riktigt anlände för andra året i rad, ska egentligen avta nu. Fast vi tackar för det lilla regn som faktiskt faller då och då just nu. Hösten är min absoluta favoritperiod här!

Så, till vintern, som inte är någon större pärs, enligt en luttrad före detta nordbo som jag. Hög luft, blå himmel och härligt solsken för det mesta. Termometern visar på kring +20, men kan gå både upp och ner dagtid. Det är på nätterna graderna kan gå ner till ungefär +11. Och detta märks tydligt, både utomhus och inomhus. Har minnen av kyliga +11 i ett före detta dragigt boende. Isolering och dubbla fönsterglas är inget att tala om. Vi går ut i solen för att värma upp kalla kroppar efter timmar på kontoret. Nu talar jag om området där jag bor, KwaZulu Natal, på östkusten.  Temperaturer och även väder variera stort över landet. Någon timma här ifrån kan det till och med snöa någon enstaka gång. 

Kommentarer

Populära inlägg