Ju fler som vet

Det är ingen hemlighet att min arbetsplats går ut högt och lågt med att alla barn ska få växa upp under trygga förhållanden. Detta har vi kunnat lyfta fram ännu lite mer under maj månad. Det är nämligen Child Protection month (barnskyddsmånad) i Sydafrika. Och, ju fler som vet, desto bättre...

Det har gått att se oss i ett antal skolor, både på landet och i förorten.  “Vi har alla rätt att känna oss säkra hela tiden”, “Om du känner dig otrygg och du vet det, ropa efter hjälp”, “Min kropp till hör mig, från huvudet till tårna. Jag är bossen över min kropp” har hörts eka mellan skolbygnaderna. Vi har gjort vårt bästa att få barnen och lärarna att förstå vikten av att göra allt för att skydda sig och varandra från allt det som hotar och vill förstöra där de befinner oss.  

Vi, tillsammans med andra, har även haft en drive på de två största taxi-stationerna i området.  Det  finns ingen kollektivtrafik, så taxi/minivanindustrin är gigantisk. På själva stationen eller taxi rank, som det heter här, finns ofantligt många taxis som tar många tusentals människor till olika destinationer varje dag. Så bland myllret fanns vi och uppmärksammade människa efter människa i detta viktiga ämne. 

Vi avslutade barnskyddsmånaden igår med att ta 100 förväntansfulla ungar till ett semsterhem för underpriviligerade barn. Vi hade blivit inbjudna och fick en fantastisk rolig och välordnad dag helt gratis! Tänk en hel dag med studsmattor, fotboll, basket, hinderbana, bad i poolen, anordnade lekar och god mat. Och allt detta, som så många bara kan drömma om.  Det blev helt klart en dag att minnas. 


Kommentarer

Populära inlägg