Att komma ihåg allt

Nu har vi åter igen kommit till slutet av ett skolår. Tänk vad snabbt det gått. Husets unge herre är mitt uppe i två veckors hårt pluggande och provskrivande, stackarn.  Jag ska väl egentligen inte säga så, men han går ju bara i fyran. Varför kan de inte få vara små längre? Det finns tilläckligt med stress i vardagen som det är. Men, nu måste de i vilket fall som helst bevisa att de kommer ihåg allt de lärt sig under hela året. Till råga på allt, så påverkar dessa prov hela 25% av årskursbetyget. Japp, betyg gäller ocskå. Redan från grade R, eller nollan som det förmodligen fortfarande benämns i Sverige.

Att gå i skolan i Sydafrika, är så olikt allt jag kommer ifrån. Mycket känns väldigt gammaldags, det är otroligt mycket läxor, prov och projekt. Det känns som att alla barn måste stöpas i samma form. Olikheter passar inte in, vilket ofta leder till att barnen blir disciplinerade för att de agerar på ett sätt som inte är enligt ramarna. Det handlar bland annat om att sitta kvar på rasten och göra skolarbete och har man samlat på sig ett visst antal poäng, får man stanna kvar efter skoldagen och inte ovanligt skriva någon passande mening 100 gånger, eller så.

Under alla mina år i skolan vet jag bara en enda elev, som fick gå om en årskurs. Här känner jag en hel del barn, som upprepat klasser. Om det beror på skolsystemet, lärare eller för lite stöd hemifrån kan diskuteras, men något måste definitivt vara fel. Några kollegor och jag pratade om det där och undrade hur det går för alla dessa barn, som bor med sina mor – eller farmödrar, som själva kanske inte gått i skolan mer än några få år, eller inte alls. Hur funkar det, då vi som även har universitetsutbildningar och känner att vi kan mindre än nutidens skolbarn och ibland har svårt att hjälpa dem med läxorna? Är detta kanske en av anledningarna till att så många unga inte klarar skolan så bra?

Trots allt, så lär sig ungarna massor och de allra flesta trivs. B kämpar på med böckerna och än är det några prov kvar. Han säger att det gått bra hittills, så det tror vi ju på. Ska jag vara ärlig, så tycker jag faktiskt att det är lite kul att vara med på ett hörn och fråga ut honom om planeter, näringskedjor och hur olika djur använder sina svansar. En del kan jag, en del har jag glömt och annat är ny kunskap för låtsasmostern, men framför allt utökas mitt engelska ordförråd med ytterligare ord jag aldrig använt. Fast snart vankas sommarlovet och det är ju något att se fram emot. 


Kommentarer

Populära inlägg