Bana väg


Jag tänker att jag eventuellt skulle försöka mig på att ha små intervjuer, eller kalla det frågestunder om du vill, med olika personer i min omgivning. Inget långt, bara några frågor någon gång då och då. För kanske mitt egna berättande ibland är något vinklat, så lite blandning skadar inte. Jag tycker ju om att  lära känna andra genom deras egna livshistorier, så det måste ju finnas andra där ute som tycker som jag. För att bana väg, så får det bli jag som blir först ut.

Hur skulle du beskriva dig själv? Lite svårt det där, men jag skulle nog säga att jag är en något nyfiken och kvällstrött kvinna, som tycker att tider och regler är till för att följas (för det mesta). Jag diskar hellre än att laga mat. Jag har en passion för utsatta barn och en tro på Gud, som format mig till den jag är. Jag gör vad jag säger att jag ska och ibland kanske lite till. Mitt samvete är stort och så kan jag tycka om att vara helt ensam i ett tyst hus ibland. 

Vad gör du egentligen i Sydafrika? Bor, lever vardagsliv och jobbar med något jag trivs väldigt bra med. Har någon kunnat undgå det, så arbetar jag som socionom med inriktining familjehem och barnsäkerhet inom en organisation som ständigt utvecklas med barn och familjers bästa i åtanke. Jag delar boende med en holländsk kollega, som blivit mer som en syster samt hennes snart 11-årige son B.

Vad får ditt hjärta att slå lite extra? Att få vara en del av något större. Att få se det jag brinner för fungera i verkligheten. För mig är det bland annat att få följa ett trasigt barn som anländer till centret, för att sedan utvecklas, bli hel och senare kunna flytta vidare. Ibland till familjehemsföräldrar jag utrett, fått se utbildas och växa i sitt föräldraskap. Att sen få följa hur barnet och den nya familjen lär känna varandra och komma varandra nära är stort.

Hur var din dag? Jo, ganska bra. Den innehöll lite av varje. Till exempel en presentation i en byklinik där jag och en kollega pratade om betydelsen av att ha en öppen kommunikation med barn omkring oss, samt lite om familjehemsvård och behovet av fler människor som öppnar upp sitt hem för barn i behov av sunda och kärleksfulla familjer. De väntande personerna lyssnade snällt och fick ställa frågor, som vi fick reda ut. Och, sen blev det en del journalanteckningar och annat smått och kort framför datorn på kontoret.

Till sist, vad gör Sydafrika så speciellt att du skulle locka andra att komma på besök? Den storslagna naturen, havet, byarna och blandningen av kulturer. Dofter, ljud. Solen. Att upptäcka att det finns annat än det vi tar för givet hemmavid. 


Kommentarer

Populära inlägg