Pang-bom så gick lagen igenom


1979 var året då Sverige förbjöd barnaga. Här hände det den här veckan. De som har kämpat för det i åratal är lyckliga när det äntligen anses vara emot landets konstitution, medan andra förfasar sig och klagar vilt. För nu kommer barnen sluta lyssna och bli allt mer våldsamma, familjer kommer förstöras och en hel massa annat. Det är relativt vanligt att olydiga barn får en hiding, som man kallar det här. Att slå barn i skolor har varit förbjudet redan innan, även om vi alla vet att det förekommer på vissa ställen fortfarande, och de som är emot det nya förbudet, som då gäller där hemma, tar det som ett exempel, eftersom deras analyser visar klart att det är därför eleverna blivit så olydiga och destruktiva sedan de själva gick i skolan.

Jag hajade till när jag läste ett inlägg av någon som tyckte sig veta att i andra länder, där barnaga förbjudits så har det gått utför med de unga och deras familjer. Uppvuxen i laglydia Sverige, så känner jag inte alls igen vad skribenten menade. Nog händer det bakom lykta dörrar i vissa hem där med, det är jag övertygad om, men att problem som barn och unga har kommer från att de inte blivit slagna, kan jag inte alls tro på. Det är definitvt annat, som jag inte kommer gå in på här. Men, vad jag tror och skulle vilja säga att jag vet, är att barn som upplevt hot om slag, och blivit slagna inte vet att det finns andra sätt. Många blir rädda, osäkra, arga, bittra. Vad det i sin tur leder till är inte svårt att tänka sig. Att det delvis kan vara föräldrars fel att deras barn är disfunktionella och trasiga är det många som inte förstår,eller väljer att inte förstå. För att det är lättast så.

Misstaget i det hela, tror jag är att lagen pang-bom har gått igenom, utan att föräldrar har getts andra sätt att hantera barns beteenden, som inte alls är lätta att möta ibland. TV, tidningar, social media och annat skulle under några års tid ha kunnat påverka och förbereda, men tyvärr har det mig vetandes inte hänt. För nu är det bara så här, och lyder du inte blir det lagligt straff. Lite motsägande måste jag säga.

Jag tror att debatten kommer fortsätta ett tag till, men iallafall enligt mig så är det här ett utmärkt steg närmare barns rätt till trygghet. Och, förresten så har organisationen jag jobbar för utbildat hundratals föräldrar i bland annat sådant här genom åren, och visst funkar det. 



Kommentarer

Populära inlägg