Nå högre höjder

Foto: Glad Hudik-teatern

“I never apologize for who I am.
I am proud and I want respect.
Things have moved on and now it’s time to shine.”

Ni har väl sett filmsnutten med Emma från Glada Hudik-teatern? Jag blir helt tagen. Och glad. För hon står upp och är en stolt representant för alla världens ohörda röster, för de gömda och bortglömda. För de med funktionsnedsättningar, handikapp, speciella behov eller vad vi nu vill kalla det. Precis innan ovan nämnda starka citat talar hon om hur föräldrar i andra länder i världen över fortfarande uppmuntras att lämna bort personer som henne till institutioner. Emma bevisar att en dröm kan bli verklighet, till och med på modeveckan i New York. 

Filmpremiären är i morgon om jag förstått rätt och är det någon film jag väldigt gärna vill se, så är det denna. Helst här och med kollegor och andra jag har omkring mig. Tänk om den kunde komma hit ändå. Jag tycker mig ha sett en liten, positiv ändring vad det gäller synen och attityden kring funktionsnedsättningar sedan jag först anlände till Sydafrika, men än är det hästlängder kvar till vi nått så långt som i Sverige.

Igår var jag på ett möte där uttrycket ”to unlock someone’s potential” användes, vilket betyder något liknande att låsa upp någons potential. Nå högre höjder, blomma ut. Mina tankar gick direkt till filmen. Det gäller ju alla. Även de inlåsta barnen, annorlunda än andra, i länder långt borta. Tänk så mycket talang, glädje och hopp som tragiskt berövas, bara kastas bort.

Går man in på Glada Hudik-teaterns hemsida eller Facebook, så kan man läsa ” Vårt uppdrag är att förändra hela världens sätt att tänka, se och förhålla sig till utvecklingsstörda”. Ja, så rätt! Filmen skulle göra underverk här borta!

Så, detta är ett filmtips till er från mig, som inte ens kommer kunna se filmen på läääänge. Gå och se Catwalk – Från Glada Hudik till New York. Glöm inte att vi ALLA har #TheRightToShine 


Kommentarer

Populära inlägg