Prata väder


Värmen, eller ska jag kanske säga hettan har kommit till trakten. Har du varit här den här tiden på året, så vet du hur det är för det mesta. Det kan vara både sol och moln. Det regnar emellanåt och grönskan är precis så fin som kan önskas. Det är inte helt ovanligt att det åskar på kvällarna. Långt borta eller nära, precis över havet. Luftfuktigheten är enorm. Så till den milda grad att golvet ibland är fuktigt, så där så att fötterna nästan fastnar i stegen.

Så, hur klarar man denna cirka 30-gradiga och långvariga värme som gammal Nordbo? Det funkar förvånignsvärt bra. Tycker nog att jag klagar mycket mindre än de som bott här i hela sitt liv. För väder det pratar man här också. Ofta. A och O är ju ändå vatten. Med det slipper man huvudvärk, kan fortsätta svettas och kan kylas ned en aning. Duschen blir ens bästa vän, och den lilla poolen hos oss blir flitigt använd. Poolvattnet är inte direkt kyligt längre, men ändå under kroppstemperatur och det passar mig perfekt, som är en riktig, hederlig badkruka.

Dörrar och fönster står på vid gavel för det mesta. Kanske inte hjälper alla gånger, men nog blir luften iallafall lite fräschare. Kläder då? Personligen är jag inte förtjust i något tight, när det är varmt. Löst sittande ska det vara, och material man inte svettas så lätt i.

Jag, som då är bortskämd med ”riktiga”, långa somrar varje år måste ju ändå gå omkring med djup solbränna för jämnan, kanske du tror. Hahaha är väl mitt svar på det ... för solning har blivit rätt ointressant och långtråkigt efter så många år i värmen. Och, så bränner man sig otroligt snabbt här, och det är något jag försöker undvika så mycket jag kan. Men, visst mina armar har fler fräknar än andra årstider och det känns somrigt.

Då så, nu har jag rett ut lite viktigheter. Om nu det här varit något du gått och undrat över. Missade jag något, så är det bara att hojta.

Kommentarer

Populära inlägg