Ska jag starta ett exportföretag?



Jag skulle kanske ta tillfället i akt och starta ett exportföretag? En tanke som snabbt swishade förbi, då jag såg allt detta toalettpapper i vår affär. Bara någon timma innan hade vi ett ”Corona-möte” på jobbet, och samtidigt lyckades mamma pricka in att skicka några kort från hennes besök till ICA. Toapapper slut. Ris och pasta-hyllor tomma. Mjöl likaså. Ja, vad säger man? Här såg jag nu hur mycket vi har kvar på hyllorna. Fast å andra sidan, så har nog inte hysterin slagit till ännu. Inte i mitt område iallafall. Men, nog skulle det kunna hända här med alltid. Tyvärr, är det väl dock ingen som vill vänta 9-10 veckor innan leverans av varor, så min briljanta företagside’ slogs snabbt bort.


Igår på kvällen hade president Ramaphosa ett tal om landets virussituation och hur det bör bemötas för att förhindra spridning. När jag kollade förut, så hade 64 människor blivit smittade hittills. Tack och lov så har ingen dött. Det betyder att 1,1 personer per 1 miljoner invånare har smittats. Även om siffran kan tyckas låg, jämfört med många andra länder, så har nu även Sydafrika en hel del åtgärder att förhålla sig till.

Skolorna stänger på onsdageftermiddag och öppnar förhoppningsvis direkt efter påsk. Rätt bra timing ändå, eftersom det ändå ska vara skollov här. Bs skola får bara två dagars extra på grund av det, till hans stora besvikelse.

Folksamlingar större än 100 personer ska inte träffas och även här är det B (och många fler så klart) som blir lidande. En 4-dagars simtävling är inställd, och förmodligen ett läger också. Sorry! Sverige är ju generellt väldigt laglydiga och gör vad som sägs, men hur det kommer gå här är ovisst. Under påsken är det ofta stora kyrkkonferenser över hela landet, och om det kommer att gå att övertyga folk att ställa in är en stor fråga?

Hittills är flyg till de tio värst utsatta länderna helt och hållet inställda. Men, det kommer nog bli fler allt eftersom skulle jag tippa. Själv har jag en inköpt biljett till hemlandet, men är hoppfull att det värsta hunnit blåsa över då det är dags, så att jag fortfarande kan åka.

Nog är det fler tillfälliga regler, men detta var ett axplock. Även på jobbet, så har vi infört en rad ändringar. Allt för att få pli på detta virus, som lyckats ruska om en hel värld.


Jag vet inte om jag har rätt, men jag har gått omkring och funderat på om situationen ändå inte är lite värre för länderna i väst. Nu tänker jag inte på antal smittade och döda, utan mer på upplevelsen. Har ni inget att jämföra med, så kanske det är aningens svårt att förstå. Men, mycket har varit otroligt smidigt och gått som på räls under en lång, lång tid i många Europeiska länder. Människor är vana att kunna komma och gå som de vill, göra vad de vill, när de vill. Ha tillgång till i stort hur mycket som helst och så vidare och så vidare Men, på andra ställen i världen där livet är mer komplicerat kanske det upplevs aningens lättare. Eller, inte? Karantän till exempel, om man ändå inte har kunnat gå ut efter skymningen. Brist på varor i affären, om man ändå är van vid ransonering. Rädslan som sprids, är den samma? Jag vet inte. Vad jag däremot vet, är att kollegorna och jag oroar oss en del över hur informationen ska nås till de som bor långt, långt ut i den Sydafrikanska glesbygden.

Mitt i allt detta, var visa, hygieniska,  och låt inte rädsla ta över!

Kommentarer

Populära inlägg