Ytterligare ett människoöde parallellt med mitt

 


Av olika anledningar satt jag och väntade utanför ett av områdets sjukhus, när en parkeringsvakt kom för att byta några ord. Han hade varit verksam sedan sjukhuset öppnade för ett antal år sedan och hade sett allt från utsidan sedan dess. Han hade observerat när vi anlänt, jag och de jag skjutsade. Covid-restriktioner gjorde att jag inte fick följa med in, så nu satt jag här med halvöppna fönster och ett anteckningsblock i knät för att försöka jobba lite.

Prata inte med någon om de kommer till dig, för de kanske vill distrahera dig och försöka stjäla din väska. Människor i det här området kan vara dåliga.”

Sådant här gör mig inte alls orolig, men nog kan det vara sant. Konversationen fortsatte och jag frågade, som man så ofta gör här, om familj och hemförhållanden. Eller, är det kanske en socionomskada jag fått med tiden? 

Mannen berättade att han bor med tre barn i skolåldern och precis som för så många andra så är de inte hans biologiska, utan hans döda syskons. Det märks tydligt att barnen är hans allt. Han har blivit den ensamstående pappan, som gör allt han kan för att ta hand om dem. Mannen säger alltid åt barnen att gå till grannen efter skolan för att titta på TV. De har ingen egen. Där kan de stanna tills han hämtar dem efter ännu en arbetsdag. Pengarna han tjänar är vad bilägarna ger honom efter sina sjukhusbesök, om något. Han säger att det kämpigt, men är tacksam för att barnen får ett dagligt mål mat från skolans soppkök. 

Jag måste gå och ansöka om ett ny handikappsbidrag” säger han och visar upp en ofunktionell hand, ”för nu under Covid, så har det slutat komma.”

Samtalet slutade och han gick vidare för att fortsätta sitt vaktpass. Ytterligare ett människoöde, en unik livshistoria, som utspelar sig parallellt med mitt.

Kommentarer

Populära inlägg