En något komplicerad historia



Redan omkring klockan sex på morgonen kan vi höra hur det tutas ute på vår gata. Barn ska till skolan och det är taxiförarna som anlänt för att hämta en del av dem.

Härom morgonen när jag tog min morgonpromenad, såg jag hur en taxi, eller minibuss som det ju egentligen är, stod och väntade. Föraren tittade inåt huset, väntade lite till, för att sedan åka där ifrån. Och, mina tankar kunde inte låta bli att vandra till barndommen. Det var ju så där det var när jag växte upp också. Inte för mig som alltid var i god tid, men för min bror. Varenda dag. Var inte jag där av någon anledning, var kusinen redan på bussen och såg till att han kom med. Det var inte direkt det roligaste jag visste kan jag säga.

Skoltransport är en något komplicerad historia här. Bor barn relativt nära skolan, så går de. Är det för långt bort skjutsar föräldrarna eller anordnar skjuts som måste betalas ur egen ficka. På landet ser man ofta hur barn hoppar in där bak på en pick up, men lika ofta i en minibuss, precis som här i samhället. Anledningen till att skolbarnen hämtas så tidigt, är att de åker till olika skolor, kanske även till olika orter och alla måste komma fram innan skolan börjar kring halv åtta. Några 50-sitsskolbussar har jag aldrig sett, men det vore perfekt. Tänk stora, praktiska kommunala skolbussar ... Fast å andra sidan, då förlorar ju många sin inkomst. Som sagt, en komplicerad historia det där.

Kommentarer

Populära inlägg