Det finns inget dåligt väder


“Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder”. Jag kan inte räkna alla de gånger det typiskt svenska ordspråket kommit ut över mina läppar. Men att övertyga sydafrikaner om sanningshalten i det är inte det lättaste.

Regnperioden har nu anlänt med bravur. Det är inte bara ett litet duggande, utan det öser ner hela dagarna eller åtminstone en del av dagen. Det är ett säkert tecken på att våren är här och att sommaren är inom räckhåll. På något sätt förändras livet och blir mer komplicerat. Grusvägar blir lerfält och till bilförarnas stora förtret får asfalterade vägar allt fler hål, en del tillräckligt stora för att sluka en normalstor hund. Gräsplättar är som sjöar, tak läcker in och folk klagar att det aldrig förut regnat lika mycket. Föräldrar låter barnen stanna hemma från skolan, vilket jag förstås många gånger tycker är riktigt tokigt. De skulle bara veta att jag och mina samtida skolkamrater minsann till och med blev hämtade med skolbussen i snöstorm... så lite regn kan ju inte skada någon. Men en del verkar ändå ha förstått det hela och jag tänker med ett leende på kvinnorna med stora plastpåsar över håret för att inte väta ner de komplicerade flätkonstruktionerna eller på kollegorna som står trångt, trångt tillsammans skrattandes under ett tak för att invänta en minibusstaxi efter ytterligare en avklarad arbetsdag.

Jag tror att vi nog måste lära oss att acceptera att väder faktiskt är en del av livet. Alla väder har sin charm, om vi bara ger det en chans!

Kommentarer

Populära inlägg