Det väsentliga i hysterin

Det har blivit lite av en tradition att jag skriver ett e-mail, eller nyhetsbrev som jag brukar kalla det, kring årets högtider. Det är speciellt till dem som på något sätt stöttar mig borta från Sverige eller som helt enkelt är intresserade av hur jag lever mitt liv här. Familj, bekanta, vänner, personer från min hemkyrka. Alldeles nyss sändes påskrapporten av och här kan ni, om ni inte redan läst, ta del av en liten bit ...

“Inför varje jul och påsk brukar jag ta mig tid och läsa om vad helgen faktiskt handlar om, för att påminnas om det väsentliga i den hysteri som pågår kring oss. I morses, innan det var dags för kyrkan, började jag att läsa min Bibel, från John 17. Precis innan Jesus blev fängslad ber han en helt fantastisk bön. Han börjar med att be för sig själv och sedan för sina dåtida lärjungar och för alla framtida troende, sådana som vi. Jag kommer ihåg första gången jag faktiskt förstod vad det stod. Vilken revolution, Jesus har bett för mig! Och det var inte i vilken situation som helst. Det var precis innan han fick betala priset för våra svagheter, tillkortakommanden, osunda tankar, dåliga beteenden och allt det andra som inte ärar Gud. Och han visste vad som var på gång, han visste hur mycket han skulle komma att lida bara en kort stund senare. Det var då han tänkte på oss!  Han bad att vi skulle vara en enad skara troende, som fortsätter att sprida budskapet vidare om att Han, Jesus, är Guds son och att vi kan spendera evigheten med Honom om vi bara tror. I vers 24 kan vi läsa hur Jesus ber: “Fader, jag vill att där jag är, där skall också de vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, eftersom du har älskat mig innan världens grund var lagd.”  Stora ord och stor kärlek med evighetsvärde! Det är ju det det handlar om. Påsken är inte bara om lidandet på korset, utan om uppståndelse, liv och frihet genom Jesu blod.”

Kommentarer

  1. Verkligen fint skrivet Anna-Karin. Jag fick nästan tårar i ögonen. Här i USA blir det ju mest att man läser Bibeln på engelska och det är inte riktigt samma sak. Glad Påsk till dig!

    SvaraRadera
  2. Tack Maria. Även jag har läst Bibeln på engelska under ett antal år, men då och då återkommer jag till den svenska... är ju ändå vårt modersmål, så det kommer alltid vara speciellt. Glad Påsk till dej också!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg