Kanske ett ägg i väntan på påsk?


Precis som jag har ni förmodligen sedan länge sett spår av att påsken är i antågande. Strax efter att julpyntet åkt ner svämmar affärerna över med påskatteraljer. Fast mest godis måste jag säga. Och inte är det någon skillnad bara för att man bor längst ner i södra Afrika. Kan tänkas aningens irriterande, men ändå inte... Hemma hos oss älskar vi nämligen påskägg och det måste vara de rätta. Marshmallows-ägg, vita med gult där inne och med gott chokladöverdrag. Precis lagom stora. Gott till en kopp rooibos-te och förmodligen ypperligt till kaffet också. Har man tur då man öppnar den lilla förpackningen kan där finnas ett färgglatt klistermärke, som man kan vinna fina, dyra priser genom. Inget har vi vunnit, men år efter år köps det fler förpackningar, bara för att det är så gott. Och då gör det ju inget att julen knappt passerat. 6-åringen tycker det är extremt spännande att bara hitta en av klisterlapparna och har egentligen inte mycket erfarenhet av att vinna något överhuvudtaget. För ett tag sedan var vi i en trevlig inredningsbutik i ett av de närliggande mallen. Jag ser ett fint gammaldags slagbord och berättar glatt att jag minsann vunnit ett sådant en gång i tiden på en hembygsdag i mina barndomstrakter. “Aha, från ett påskägg”. Självklart påstående från den lille mannen. Kanske borde vi dra ner på ätandet snart, innan hela hans världsbild kretsar kring just ägg...

Kommentarer

  1. Snar ett år sedan :))

    SvaraRadera
  2. ja, tiden går, mycket har hänt, men äggen är desamma ....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg