Att hitta en död mamma levande

Sitter i vardagsrummet med laptoppen på knät och tjuvlyssnar på 6-åringen som egentligen ska sova, men berättar en storslagen historia för mamma M om en stoooor familj vars hus ska brännas ner, så att de alla kan flytta in i ett slott och bli kungar, prinsar och prinsessor ... medan mormor ska bli städerska! Hmmm, intressant ... Ibland kan historierna handla om  framtida yrken, som allt som oftast varierar för den lille. Bonde, rugbyspelare, brandman, polis, sjörövare ... Jag kan inte komma ihåg att jag ändrade mig så ofta i mina yrkesönskningar när jag var liten. För mig var det ju självklart att jag skulle blir “affärska”, alltså butiksbiträde, vilket i och för sig också skedde under en period på gymnasiet, men som inte blev det jag verkligen ville ägna mig åt senare i livet.

Som de flesta redan vet eller kanske klurat ut, så är jag numera socionom eller socialarbetare som det kallas här. Utredningar, rapportskrivande, telefonsamtal, hembesök, barn och nya familjer kantar min väg. Hur andra ser på en sådan som jag kan ibland bli riktigt lustigt och hur jag själv känner mig nästan ännu roligare. Jag vet inte hur många gånger som någon liten söt, gammal granngumma långt ute på landet kikat in genom dörröppningen, för att lite försynt och nyfiket undra om den vita kvinnan är från polisen för att familjen jag besöker  gjort något olagligt. Tankarna hos mig och närmaste kollegan har många gånger vandrat ... kanske vi ändå skulle ge oss inpå det området. Inte direkt polis, men mer specifikt detektivyrket. Vi som ändå gjort konststycket att hitta en död mamma i allra högsta grad levande och lokaliserat släktingar till barn som ingen annan klarat! Lite lockande är det ändå ... Kanske  lekledare eller mysaunty åt de underbart aktiva och busiga ungarna på småbarnsavdelningen skulle vara något annat att satsa på? Eller turistguide, som idag då jag tog en svensk grupp runt centret för att informera om organisationens framväxt och arbete. Har ni frågor är det bara att fråga! Men tänker jag efter lite, så behöver jag ju inte ändra något... Ja, jag är socialarbetare, men med många förmåner som ingen annan har. Jag kan göra det jag trivs med i blandad kompott!
Guidad rundtur.

Kommentarer

  1. Du har ju praktiserat som "detektiv" i tonåren och det verkar ju vara till nytta i ditt nuvarande yrke :) Kram fr "Söstra di"

    SvaraRadera
  2. Just det, all gammal erfarenhet är övningar inför vad som komma ska... Så du kan ju fundera ut vad kameror, plast, promenader och barn kommer leda till?

    SvaraRadera
  3. Ja all erfarenhet man samlar på sig kommer väl till nytta nån gång i livet får man tro.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg