Överraskningar i ottan


Dörren till mitt rum öppnas försiktigt. Jag sneglar med ett öga på mobilen. Klockan är 04.20. “B, det är fortfarande jätte tidigt. Gå och lägg dig igen. Jag säger till när det är dags att vakna.”  Klockan har hunnit bli 06 när dörren åter igen öppnas. Det är morsdag och B kan inte vänta längre. Han vill ju överraska “mom”. Hushållets lille bagare vet vad han vill och han behöver hjälp. Efter ytterligare en halv timma stänger vi av huslarmet och tassar ut i köket. Det är frukostförberedelser på g och mamman är inte tillåten att komma ut ur sitt rum förrrän allt är färdigt. Är man 6 år är överraskningar väldigt spännande och väldigt viktiga. Tillsammans bakas det scones och chokladbollar i ottan. Allt måste ju vara klart att ätas innan dagens gudstjänst klockan 08.30. Vad gör man inte för att hjälpa en liten kille att sprida glädje till sin mor J.
Vad jag själv minns mest från morsdag då jag var liten är egenplockade liljekonvaljer från skogen en bit bakom vårt hus. Så skulle det vara. Varje år. Och kommer jag ihåg rätt så var det alltid solsken!
I Sverige får våra mödrar vänta ytterligare några veckor för att uppmärksammas speciellt, men här borta och i många andra länder världen över firas det idag. Mammor som gör sitt bästa. Mammor som älskar sina barn över allt annat, som önskar dem de allra bästa av dagar. Visst är de värda att uppskattas och ha en alldeles egen dag med spännande överraskningar!

Kommentarer

Populära inlägg