" ... så mycket jag inte ens visste var fel"


Kramar, skratt och stora leenden spreds när diplomen delades ut efter sista dagens fosterföräldrautbildning. Kommentarer som “det här var den bästa kurs jag någonsin gått” och “jag har gjort så mycket jag inte ens visste var fel förut” gavs. Vilka goda betyg! De har lärt sig något! Något som gör att utsatta barn kan få en bättre framtid.

Ett härligt gäng med unga och äldre  har under fem dagar mötts för att lära mer om inte bara barn, fosterbarn och sociala beteenden utan även om sig själva.  Det var dagar blandade av ny kunskap, av eftertanke och övningar. Barns utveckling, barns bakgrund, hur kan svåra beteenden bemötas, hur kan lek användas som anknytningsinstrument, rättigheter, skyldigheter...
Helt oplanerat fick moa hoppa in som undervisare under några dagar, vilket i vanliga fall inte alls är något jag brukar göra, förutom sista dagens information som rör lagen. Gick faktiskt över förväntat. Krävdes dock en del studerande under kvällarna här hemma. Man kan ju inte veta allt....

Kommentarer

Populära inlägg