Annorlunda jul?

Annorlunda jul? Vet inte det jag. Det är väl lite vad man är van vid och numera kommer jag inte riktigt ihåg när jag firade traditionellt svenskt sist. För mig spelar det faktiskt ingen större roll. Det går precis lika bra utan senapsgriljerad julskinka, risgrynsgröt och Kalle Anka. Jag är nöjd och glad om juldagarna bara ger lite lugn, frid och en stund för eftertanke.

Då aftnar inte betyder så värst mycket här, var det vanlig jobbdag igår. Idag är då istället den stora dagen, så nu har det firats och det blir minsan ledighet ända in i nya året för mig.

Det verkar inte som det finns några specifika traditioner som ALLA följer, men hos oss började det iallafall med julig morgonsgudstjänst i en fullsatt kyrka. Klapparna fick vänta till efteråt. Många svenskar brukar ju ta en långpromenad efter all julmat och promenadskorna åkte på även här. Det var dock i varmaste laget, då termometern visade upp emot 30 grader för dagen. Väl hemma igen var det tid för ro, tyckte jag och B. Vilket betydde ett dopp i den lilla poolen, samt att jag fick pyssla om den unge mannen på en solstol i trädgården.


 Fötterna högt, choklad och tv. Känns det igen en juldag som denna?

 Mat? Jo visst, god också. Inget bågnande bord, men väl utvald meny.

Lite tradition ändå.

Annorlunda? Det ligger väl som vanligt i betraktarens ögon, men för mig har det varit en ypperligt bra dag. God fortsättning!!!!

Kommentarer

Populära inlägg