En skruvad kompott

Mitt intresse för att prova det beronedeframkallande, har väl varit lika med noll hela livet. Alkohol, cigaretter, droger och allt det där andra, kaffe inberäknat, har aldrig någongsin fått tag på mina tankar. Men ändå kan jag väl förstå att en del är nyfikna och kanske även fastnar, lite eller alldeles för mycket. Här hör jag då och då om de mest konstiga droger. Den som är allra mest populär bland unga just nu, och som ställer till riktigt stora problem inte minst på skolor, är en skruvad kompott med ingredienser som kronsik medicin och råttgift. Det gör att man inte har någon koll på sig själv och omvärlden. Ser inte skillnad på smått och stort, riktigt och falskt. Rapporterna kommer från våra fosterföräldrar som ser och hör vad som händer i deras och deras barns omgivningar. Skrämmande!

Och här är jag, långt från allt det där... Men hur gör man egentligen för att hindra att det händer? Går det då det alltid finns någon villig att förmedla för en relativt billig peng och då det alltid finns någon som vill använda? Vad hände egentligen på vägen? De har ju alla varit små en gång och de flesta har precis som husets ettaklassare sett fram emot skolgång och nya kompisar. De kände sig så stora och viktiga, och kanske precis som B rabblade de den allra första läxan gång efter gång så alla berörda tröttnade långt innan han själv. Men vad skedde, när försvann den relativa oskyldigheten och det harmlösa? Och när ska det destruktiva och skadliga bli det människor flyr från? Tankar på kvällskvisten, som inte riktigt går att komma ifrån efter ett möte med verkligheten på eftermiddagen... 


Kommentarer

Populära inlägg