Gör det bästa av det lilla


Göra det bästa av det lilla” är den mening jag kommer ihåg klarast från workshoppen vi socialarbetare inom organisationen hade för några dagar sedan. Det är så sant och så uppmuntrande. Jag menar inte alls att detta påstående bara borde gälla inom arbetslivet, utan så klart hela tiden. Lite pengar, en sjuk kropp eller att jag inte har allt det där jag gärna skulle vilja ha, borde inte alls stoppa oss. Det handlar mycket mer om mig och min attityd, mig själv och min vilja Allt det där spelar in mer än vi tror.

Skulle vi alla verkligen göra det allra bästa av det vi är och det vi har skulle vi snart få se förändringar av stora mått. Talanger, vänskaper, framgång, hälsa, humör, framtidstro, självskänsla. Vi tar mycket av detta för givet och det finns bara där, men hur förbrukar vi det?  På ett sunt sätt, på ett destruktivt eller kanske helt enkelt någonstans där mitt emellan, lite ljummet så där. Vi skulle växa och se det mesta i ett nytt ljus om vi bara bestämmer oss. Ska vi inte börja använda det vi har så bra vi bara kan och se vad som sker!

Kommentarer

Populära inlägg