Akut läge

“- Oh, nooooooooo, hörs det från alla håll på kontoret. Elen har försvunnit  och visst sitter jag framför datorn och knattrar ikapp veckor av arbete då det händer. Efter lite efterforskning visar det sig att ett stort område har förlorat strömmen, väldigt stort visar det sig lite senare. Det vill säga hela landet.

Sydafrikas enda elbolag har det kämpigt efter sju hela dagar av regn. Ett stort kollager, som används för just vår dyrbara el, har blivit vått... eller, är det kanske de tre nationella elgeneratorerna som lagt av, som det senare sas? För att råda bot på vad-det-nu-är sattes elavbrotts-scheman ihop, så att ström snabbt ska sparas. Varje dag med början igår till och med april kommer avbrotten komma med jämna mellanrum, lite beroende på hur akut läget är. Det är tre lägen. Ett – ett 2,5 timmars strömavbrott mitt på dagen, två – två 2,5 timmmars avbrott, ett mitt på dagen och  ett på kvällen och tre blir då tre gånger om dagen, mitt på dagen, på kvällen samt ett på natten. Precis samma schemalagda el-situation vi fick leva med för en så där sex år sedan och det gick ju, även om ens tid fick planeras betydligt bättre.  

Och så plötsligt, helt utan förvarning är läget inte längre hotande och allt är tillbaka till det vanliga redan efter en dag. ? . Inte klagar jag, nu slipper vi ju äta flingor till middag i en hel månad.

Elboxen, som finns i många hem, där elkort köps i affären för att laddas manuellt. 

Kommentarer

Populära inlägg