Återupptäcka hemlandet

Jag välkomnades av det mest fantastiska sommarväder vid ankomsten till hemlandet. Jag kan genast säga att jag definitivt INTE ställer mig i raden med de som helst ser att temperaturen avtar, utan njuter glatt av att sommaren visar sin allra bästa sida :).

Så här efter några dagar är det redan en hel del jag påmints om, sådant jag inte tänkt på på väldigt länge eller kanske inte alls funderat på tidigare. Nummer ett, har asfalten på gator och vägar alltid varit så blek? Den är ju nästan vit jämfört med den jag vanligtvis rattar fram på.


Nummer två, det är så otroligt tomt och tyst. Semestertider i all ära, men hemorten känns nästan som en sådan där ”spökstad”, där befolkningen av någon anledning drastiskt har lämnat platsen för ett annat ställe. Alla på en gång. Jag kan spankulera fram runt kvarteren utan att se en enda person. Och här kommer mitt sydafrikanska tänk in. Hade jag varit inbrottstjuv hade detta varit paradiset. Det syns ju på långa vägar var människorna är bortresta. De prydligt och välstädade trädgårdarna och de stängda fönstrena i värmen bara skriker… welcome badies, ta vad du vill!

Nummer tre, mat och godsaker. Detta spelar en central roll just nu. Det är ju så mycket jag inte ätit på ganska länge, så nu blir det verkligen en salig blandning. Och, det är verkligen inga lyxiga måltider jag talar om, utan sådant här. 


Jordgubbar med knäckebröd i mjölk. En förmodligen konstig familjetradition, som för mig smakar verklig sommar. 


Härliga lösglasskombinationen lakrits och polka. Önskar så att den övriga omvärlden också kunde göra denna excellenta smakupptäckt. 

För att inte trötta ut er med min långa lista, så vill jag till sist bara nämna en sak. Cyklarna! Detta perfekta färdmedel börjar faktiskt bli lite vanligare i södraste södern, men är inte helt riskfritt, då inte någon enda tar hänsyn till dem på vägarna. Men här, där det finns egna små vägar för dessa trafikanter kan det knappt finnas ett bättre sätt att ta sig fram kortare sträckor. Åh, vad jag önskar mig en äkta tantcykel att ta cykla fram med längs de palmprydda gatorna där borta. En cykel, som ingen enda är intresserad av att stjäla. En dag, en dag. 


Nu ska jag fortsätta mitt semestrande i trakterna jag kommer från. Ledighet är gott!

Kommentarer

Populära inlägg