Jag vill lära mig

Kanske beror det på att jag kommer från en värld där vi alla tar allt för givet, nästan hela tiden. Jag vet inte riktigt. Men, varje gång jag hör någon säga “Jag slog upp ögonen i morse och jag tackar Gud för att jag fortfarande lever”, slår det mig att jag har mycket att lära. Och, sen glömmer jag av det. Igen. Att vara tacksam för livet är något vi hör rätt ofta här. Kanske är det för att mina sydafrikanska medmänniskor varit med om så mycket mer än jag? Kanske är det för att många fortfarande dör, ibland helt i onödan? Både unga och äldre. Kanske beror det på att de helt enkelt har en annan syn på livet och döden?  

Jag vill också be glädjeböner till Gud varje morgon om att jag andas, lever och får uppleva ännu en dag.  Jag vill att dessa tankar också kommer till mig per automatik. Visst kan dagarna kantas av både oro och utmaningar, men när allt kommer omkring så lever jag. Jag vill lära mig att se livet som den gåva det är.

Kommentarer

Populära inlägg