Lite i taget



Tänk om jag vetat vad jag vet nu, då för länge sedan. Hade jag gjort samma val? Hade livet sett likadant ut, om jag bara fått en liten inblick i vad som skulle komma att bli mitt framtida liv? Förmodligen inte, även om jag med all säkerhet välkomnat en del med öppna armar. Att som januari-barn få ha födelsedag på sommaren var till exempel drömmen som blev sann. Att inte behöva frysa sig igenom halva året likaså. Men, så mycket av det andra, som har med både yrke och hemmaliv att göra.  Feghet och för mycket analyserande hade troligen satt stopp för en hel del.

Tänk om jag vetat, och sagt nej direkt. Vilken sorglig tanke, för då hade jag inte varit den jag är idag. Då hade jag inte upplevt en helt annan värld, träffat de mest intressanta männniskor och fått se en passion utveckla sig större än jag kunnat ana. Jag hade med största sannolikhet inte haft en 11-årig B sittandes på soffan bredvid. Han som slår skolrekord i simning, som ställer sig och steker ägg och värmer bönor i tomatsås på helgmorgnarna och som smiter från allt som har med städning att göra, så snart det bara går. Utan detta vore jag någon helt annan. Jag inte bara känner mig rik, jag är rik.

På tal om födelsedagar, så fick jag något som passar mig så bra just nu. En fin journal, loggbok, dagbok. Kalla det vad du vill. Bland sidorna finns inspirerande ord, bibelverser, sådant jag kan måla, klottra och skriva själv. Allt med syftet att på ett kreativt sätt ta mig tid för eftertanke och låta tankar och böner  gå till sådant som lätt försvinner i vardagsstressen.   Jag har börjat och jag tror faktiskt att det kommer hjälpa mig att fortsätta drömma och nå mål. Finns det nerskrivet, blir det på något sätt lite mer verkligt. Lite i taget kan jag bli den jag kommer vara längre fram.  Jag kommer fortfarande inte veta vad framtida dagar kommer innehålla helt och hållet, men jag har lärt mig att det jag upplever och lär, är sådant jag bär med mig och kan använda senare.


Kommentarer

Populära inlägg