Alla behöver en hejarklack



Jag fick med mig Jonas Helgessons senaste bok hit av mamma och nu är den färdigläst. Jag har tagit del av hans tidigare böcker förut och som vanligt vill jag så gärna att de ska vara översatta till engelska. Jag skrev till bokförlaget en gång, men fick aldrig något svar, kanske är det dags igen. Men, varför behövs en översättning kanske du tänker? Jo, helt enkelt för att synen på människor med funktionsvariationer skiljer sig nämnvärt här och att det finns mycket att lära.

Om ni inte vet vem Helgesson är så är han en verklig förebild för mig. Vid födseln meddelade läkarna att pojken troligtivs aldrig skulle kunna gå eller ens prata, då han kom till världen med cerebal palsy, vilket kanske kan beskrivas som att ha svårigheter med motoriken på grund av t.e.x. syrebrist i själva födesleprocessen. Författaren har trotsat alla odds, gått mot strömmen, och är idag en gift tvåbarnsfar, som kör land och rike runt med sina föreläsningar och stand up-föreställningar.


På centret har vi flera barn med olika funktionsvariationer, en del mer svåra än andra. Någon med samma förutsättningar som Jonas. Jag oroar mig ofta för deras framtid, vad ska hända med dem?  Hur kommer den egentligen se ut? Hur kommer stödet se ut i deras omgivning? Deras alldeles egna potential måste få blomma ut. Inte stangera och kanske bara skönjas under ytan. Det är inte meningen att de ska stanna hos oss hela livet, andra måste ta vid. Barnen tas hand om på det allra bästa sätt av barnskötarna, tvivla inte på det. Men, det är ändå här böckerna kommer in. De är lättlästa, roliga och allvarliga på samma gång. Helgesson berättar om sitt liv, med alla dess hinder och möjligheter. Vilken uppmuntran det skulle vara för personalen hos oss att kunna läsa detta. För att få lära sig mer och få en ännu bättre förståelse från någon som själv lever livet med funktionsvariationer varje dag, hela livet. För att kunna arbeta ännu bättre med dess underbara juveler.

I boken skriver Helgesson ”Alla behöver en hejarklack. En person som inget annat vill än att se en lyckas och må bra. Min mamma har varit min hejarklack. En sådan mamma borde alla människor få ha.” En sådan person borde alla ha!!! Jag håller med till hundra procent. Centrets barn måste bara få ha det genom livet, vad som än händer. 

Kommentarer

Populära inlägg