När oroligheterna blossade upp


Då och då får jag en liten inblick i apartheids mörka historia. Människor är generellt inte så öppna, men svarar när man frågar. Genom personer jag utreder till att bli familjehemsföräldrar får jag ibland en liten glimt. Kanske har jag varit naiv, eller alldeles för världsfrånvänd, men jag visste verkligen inte hur våldsamt det var även efter apartheids avskaffande på 90-talet, innan jag kom hit. Inte minst i trakterna kring där jag nu bor. De politiska motståndarna ANC och Inkhata, som egentligen mestadels var indelat mellan Zulu- och Xhosa-stammarna, gjorde livet osäkert för många. Person efter person dog, och självklart måste ohyggliga minnen leva kvar hos dem det drabbade än idag.

Som så många gånger förr var jag i ett av dessa områden på eftermiddagen. Lugnet var påtagligt. Korna betade vid vägrenen och skoluniformssklädda barn var på väg hem. Det var svårt, nästan omöjligt, att förstå att just här var det motsatta förhållanden för inte alls så länge sedan om man tänker efter.  Hembesöket hos familjen som vill välkomna usatta barn till sig lämnade mig med värme som stannat kvar resten av dagen. Kvinnan  i familjen berättade hur hon och hennes make träffades som unga, redan innan apartheid avskaffades. När oroligheterna blossade upp i byn flydde hon med sina föräldrar och syskon till en storstad långt borta, för säkerhetens skull. Hans familj flydde till en annan ort, och deras vägar var skiljda under en lång period. Ungefär tio år senare flyttade kvinnans familj tillbaka till det område de en gång lämnade. Hon hade inte glömt sin ungdoms kärlek och lyckades hitta honom. De blev åter ett par och gifte sig efter några år. Mitt i allt elände levde kärleken kvar. 

Jag älskar historier från verkligheten. De inspirerar mig och får mig att titta på mig och mina små problem med distans och på ett annat sätt. De lär mig om det som var och det som är. Vissa av berättelserna jag får höra genom jobbet, lever kvar hos mig. De kommer nog aldrig att försvinna. Detta är ytterligare en att lägga till samlingen. 

Kommentarer

Populära inlägg