Var mans agerande


En grej som stack ut något alldeles extra när jag var i Sverige ifjol var trafiken. Efter att inte ha varit i barndomslandet på flera år hade jag liksom glömt av hur det är. Det kändes riktigt konstigt att se hur laglydiga i stort sett alla bilförare var. Nästan lite overkligt att ha ett sådant stort avstånd mellan bilarna på vägarna. Att ingen tutade och gjorde galna omkörningar i kurvorna och uppförsbackarna. Tänk vad man anspassar sig till det man har omkring sig ändå. Jag blev påmind om detta imorses, när vi var på väg att lämna av B i skolan.  En tonårstjej i skoluniform skulle korsa gatan på övergångsstället, men som alltid hade ingen en tanke på att stanna. Även om jag är övertygad om att trafikreglerna är snarlika de svenska, skiljer det sig ändå hur-mycket-som-helst. Vem tänker någonsin på att man inte får stanna närmare än tio meter från en vägkorsning, att man inte ska köra om på de heldragna linjerna eller parkera bredvid parkeringsrutorna? Värst är taxiförarna (minibussarna), men många bilförare är inte långt efter. Mitt motto i trafiken är “kör åt dig själv, och alla andra”. Det gäller att ha ögonen med sig om man säger så, och så reaktionsförmågan då. Slökörning fungerar inte.

Vi pratade lite om det där då vi fortsatte vägen fram i vår bil. Hur regler struntas i, hur det blir mer och mer vanligt och tillslut accepterat och var-mans-agerande. Lever man, som vi, i södraste Afrika är det lätt att relatera till en hel del annat än trafiken, men med samma innebörd. Det onödiga våldet, korruptionen på alla möjliga nivåer i samhället, stjälande som ser ut att vara accepterat, eftersom det är något jag behöver. Alltså saknaden av moral många gånger.

Jag måste erkänna att jag tycker att allt det här är lite jobbigt, eller irriterande om jag ska vara riktigt ärlig. Jag trivs ju allra bäst med inrutade regler och när allt är som det ska. Men, kanske det ändå blir ändring nu när den sedan nästan nio år regerande presidenten, känd för bedrägeri, korruption och penningtvätt, avgick för någon vecka sedan. Här räcker det inte med klipp-och –klista-kvitton, utan det går att klänga sig fast vid tronen rätt länge med 783 brottsanklagelser mot sig. Spännande tider väntar när den nytillsatte presidenten lovar att bekämpa just korruptionen och annonserar ommöblering bland ministrarna nu i kväll. Om ett år är det val, och vi hoppas och ber att Sydafrika ska få chansen att förändras på många plan, för här finns det möjligheter i massor. I det lilla och det stora.

Kommentarer

Populära inlägg