Smutstvätt




En av de bästa uppfinningarna världen har skådat, måste ju ändå vara tvättmaskinen. Är det något jag är tacksam för i mitt hem, så är det denna vitvara, som ståtar lite mindre fint i ett hörn i köket, precis som hos många andra här borta. Eller, ska jag vara riktigt sanningsenlig, så är det många, många som inte alls har en tvättmaskin och tvättar precis varenda plagg för hand, plus allt annat. Jag frågade en kompis  vad som var det absolut tråkigaste att tvätta. Svaret var filtar. Så klart, de måste ju kännas gigantiska! Och, hon har ändå ett badkar hon använder, vilket de flesta inte har.

Barnen på centret som är i skolåldern tvättar sina skoluniformer och underkläder själva. Japp, för hand, och det är helt enkelt för att de ska kunna denna syssla, när de en dag flyttar, för då är det troligtvis precis det de kommer få göra. Det förväntas av dem. Men, tack och lov så har vi även en tvättstuga, med tvättmaskiner och en torktumlare. Jag skulle vilja säga att det är lite av centrets hjärta. Med upp till 60 barn i åldrarna 0 – 12, så blir det sannerligen en del smutstvätt.  Personalen som har detta som huvudsyssla gör ett jättejobb med att ständigt se till att lakan, handdukar, kläder och allt det där andra är rent. Jag läste någonstans att en person boendes i Sverige generellt ansvarar för 175 kg per år, vilket blir mer än 3 kg varje vecka. Hur statistiken ser ut här har jag ingen aning om, men ni kan ju tänka er hur många kilon det blir med så många ungar.


Kommentarer

Populära inlägg