Att göra något nytt


När var sista gången du gjorde något för första gången? Bra fråga, som kanske skulle ställas lite oftare. Om det nu skulle få oss att göra något nytt.

Härom kvällen var det min tur. Jag och VDn för organisationen höll i vårt allra första webinarium, och det gick alldeles ypperligt. På svenska och allt. Vi bjöd på information om verksamheten och fick så fin respons att vi absolut kan tänka oss att göra det igen. Hade detta varit för ett antal år sedan, så skulle jag a-l-d-r-i-g i livet gjort något sådant. Det är alltså möjligt att förändras och nu var jag inte ens nervös. Är det inte så, att ett första steg kan leda till ett andra, som kan bli en hel grej.  

Visst är det mycket lättare att göra det gamla vanliga. Dag ut och dag in. Det kan vara läskigt och skrämmande att kasta sig ut i det okända, men att ta sig an det nya är vanligtvis värt det. Om det så är en ny arbetsuppgift eller att tala inför en grupp av okända människor. Första gången är inte alltid lätt.

Jag tänker ofta på vad som kan tänkas ligga gömt under ytan hos andra (och mig själv), sådant som bara väntar på att få komma ut och blomma. Ni vet talangerna, gåvorna. Ger vi det inte en chans, om vi inte försöker, så kommer vi aldrig veta hur våra liv skulle ha kunna utvecklats ... om vi inte bara varit så fast i det vanliga.

Några tankar så här en tisdagkväll. Hur är det med dig, när var egentligen din sista gång, då du gjorde något för första gången? 

Kommentarer

Populära inlägg