Social rättivsa och barns rättigheter


Det jag gillar allra mest med mitt jobb är mötet med människor. Så många bakgrunder, erfarenheter och så klart alla de historier från verkligheten som de kommer med.

Alledeles nyligen hade organisationen jag arbetar hos besök av kvinnor och män, inte bara från Sydafrika, utan även från fem andra afrikanska länder. Språk som blandades med engelskan var franska, portugesiska och teckenspråk. Allt på en gång. Vi, och då menar jag organisationen och inte jag, har under fyra år, tillsammans med en svensk missionsorganisation drivit ett projekt i dessa länder som handlar om social rättivsa med fokus på barns rättigheter, vad annars? Och, nu när det hela kommit till ett slut avslutades det med allehanda workshops, evaluationer, några hembesök och en snabbvisit till stranden. Jag hoppas verkligen att de som fyllde vattenflaskor med saltvatten fick det genom tullen, för de ville så gärna visa sina familjer där hemma. Havet är verkligen ingen självklarhet för alla.  


Nu var jag inte jätte-involverad i själva vecko-programmet, men fick träffa besökarna ändå. Jag hoppade in som chaufför till en av områdets stränder, samt till ett hembesök när kollegan blivit sjuk, men hade även förmånen att få intervjua en del av deltagarna angående projektet med en annnan kollega som ”filmare”. De har fortsatt att utbilda andra under åren och kommer fortsätta ett bra tag till. De hade mycket att dela, vilket gjorde att jag ännu mer ser hur vikitgt detta program är. Personerna jag mötte pratade om hur det varit en ren ögonöppnare, om hur budskapet måste spridas vidare till så många som möjligt och inte bara i deras egna länder, utan överallt. Hur barns rättigheter många gånger ses som något ont och som förstör barn, men hur människor tvärvänt och nu förstår och ändrar både beteenden och syn på barn, kyrkor skapar barnsäkerhetspolicys och så mycket mer. De har redan gjort mycket för att förbättra barns omständigheter, men har massor kvar att ge. De har verkligen förstått! Så inspirerande och hoppfullt! Även de mest tragiska omständigheter går att förändra.



Kommentarer

Populära inlägg