Visste du?



Det där med att brinna för något kan variera otroligt mellan oss. Något jag tycker är helt ointressant och inte kan fatta att forskning satsar något alls på (som eventuellt liv på Mars), har någon annans fulla intresse. Det jag tycker är superviktigt och helt självklart att det borde vara ett angeläget ämne för alla, är ju självklart inte så. Du kanske är trött på alla mina barncentrerade historier vid det här laget, men det är ju så det är med brännande ämnen. Det är svårt att hålla tyst om allt det man vet, lär sig och funderar på. Och, kanske är det ändå någon där ute som också tar till sig och gör lite ändring, precis som jag.

Just nu går jag en online-kurs som heter Children Deprived of Liberty, som är baserad på en ny global studie som FN ligger bakom. Det är väldigt intressant och jag vill bara ta in mer, även då fakta tidvis är både skrämmande, jobbig och overklig. Jag inser att det jag redan vetat är precis så. Barn betyder väldigt lite, eller kanske inte något, på många ställen. Kanske de rika och väluppfostrade ... Trots alla konventioner i stort sett alla länder i världen skrivit under och därmed lovat att förhålla till sig, så händer det ändå så mycket hemskt som innefattar barn och frihetsberövande. Utan en ”normal” uppväxt med trygghet och kärlek skadas de på olika sätt och har svårt att någonsin bli helt välfungerande och att uppnå sin personliga och ultimata potential.

Det är så mycket jag skulle vilja berätta, men jag är väl medveten om att det här är min grej, och kanske inte alls din. Men, det hela handlar iallafall om barn som döms till fängelse, lever med sina föräldrar i fängelse, barn som växer upp på barnhem, är barnsoldater och befinner sig i flyktingläger separerade från sina familjer. Det är skillnader, men också många likheter.

Visste du att ...

- tio-åringar här i Sydafrika kan dömmas till fängelse?
- barn till fängelsedömda föräldrar i Afghanistan kan bo med  dem tills de är 18 år?
- väldigt få av alla barn i barnhemsliknande miljöer är föräldralösa, och har åtminstone en förälder som lever?
- det förekommer att bebisar och småbarn som anlänt till USA med sina föräldrar som flyktingar, har blivit separerade från dem?

Nu har jag inte kommit längre, men gemensam nämnare är att alla dess miljontals barn på olika sätt förlorat sin frihet. Familjeliv existerar inte, de har strikta regler att förhålla sig till, de är instängda och kan inte röra sig fritt, de riskerar olika slags misshandel och försummelse och listan kan fortsätta så här med negativa inslag.

Som sagt, barn verkar ju alltid komma i andra hand, trots att vi har vetat i årtionden hur dessa erfarenheter påverkar dem och följer med dem under hela livet, vilket i sin tur leder till svårigheter i familjeliv, samhällen, länder ... och globalt. Fast det orkar ingen tänka på, eller?

Jag skickar gärna den många-sidor-tjocka studien till dig om du skulle vilja. Det är bara att höra av sig. Tack för mig!

Kommentarer

Populära inlägg