Stöd och hjälp



Det har gått drygt åtta veckor nu. Det är långa, kämpiga lockdown-veckor för många. Speciellt för de vars inkomst sinat och som inte vet var nästa mål mat ska komma ifrån. Tänk er att behöva leva så, vilken stress. Personer som aldrig någonsin behövt fråga om social hjälp ställer sig nu i leden med behövande. Många miljoner individer, sådana som du och jag, behöver stöd och hjälp för att komma igenom den här perioden. För ett tag sedan skrev jag om situationen i landet, vilket du kan läsa här om du vill.  

Organisationen jag jobbar för gör allt för att kunna fortsätta att bidra till att de som behöver mat får det. Insamlade medel går till matpaket eller något liknande presentkort till mataffärer, som gör att de själva kan välja sina inköp. Precis som ett antal andra organisationer, kyrkor och privatpersoner vill vi fortsätta och här kommer ni in, för ni kan vara med och bidra med det ni kan. Skicka gärna ett meddelande till mig privat och jag ger er Swish eller bankgiro-nummer. Det behöver inte vara svårare än så. Jag kan gå i god för att vart enda öre blir använt till just mat.

En fråga vi ofta får från personer som inte är så insatta i det sydafrikanska systemet är ”Men, vad gör staten?” Styr och ställer, bestämmer, är svåra att få tag på och tänker inte alltid på långsiktiga konsekvenser kanke man kan säga. Nog har det gett ut matpaket, men det är inte på långa vägar tillräckligt. Väntetiden är lång och många, många väntar fortfarande. Barnbidrag samt pension och handikappsbidrag har tillfälligt höjts något, men inte utan komplikationer.

Organisationens anställda som arbetar med stödgrupper i byarna har under några veckor ringt runt och frågat hur de och deras familjer har det. Och, jag sitter tryggt hemma och skriver ihop svaren. Vissa får hjärtat att värka. Det kan vara familjer med 8-10 medlemmar, där alla är arbetslösa, eller just nu inte kan jobba, och kanske har numera 2-3 barnbidrag att leva på. Ett barnbidrag är just nu ungefär 400 kr inkluderat höjningen. Hur i hela världen ska de klara sig på det? Mat är inte billigt och det är inte många som någonsin lyckas spara pengar, så att de har en buffert för oförväntade kostnader. Som ett Corona-virus med tillhörande nedstängning.

Som sagt, vill ni och kan ni. Hör av er. Jag tackar på förhand å organisationens vägnar för ditt bidrag.

Kommentarer

Populära inlägg