Lätt som en plätt

 

Ska jag baka, så ska det vara lätt, gå snabbt och självklart vara gott. Denna sysselsättning sker inte speciellt ofta, men nu har jag faktiskt upptäckt ett recept i min gamla mapp med recept från hemlandet. Tack vare en kollegas födelsedag för ett tag sedan fördes mina tankar till den där goda mjuka kakan mamma brukar göra och som hon säger är att bara röra ihop för att sen slänga in i ugnen. Hmmm, alla är nog trötta på mina kladdkakor vid det här laget, så varför inte? 



Där efter har det bakats flera gånger och det är succe varje gång. Det bästa av allt är att man kan toppa med i stort sett vilka bär eller frukter man vill och har hemma. Jag har testat med äpple, äpple och blåbär tillsammans, men min favoirt hittills är mullbär. En blanding av sött och syrigt! Mums!



Nu vill ni nog ha receptet, eller hur?


2 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

150 g smält smör


Vispa ihop. Lägg på bär eller skivad frukt. Jag har även testat att blanda i en näve kokosflingor i smeten, vilket passar ypperligt. Grädda i en liten långpanna eller form. 175 grader i cirka 30 minuter. Lätt som en plätt!



Nu är det er tur att testa. Och, skulle det finnas någon av er som har andra väldigt enkla recept, så tar jag tacksamt emot.


Tänk om bakning kommer blir ett av mina framtida intressen ändå ...



Kommentarer

Populära inlägg