Väderleksrapport

Oj, oj ... vad varmt det har varit!  Riktig värme eller jag kanske ska säga hetta. Även då fötterna är barfota på det kalla golvet, svettas det mellan tårna. Det är svårt att samla tankarna.  Ögonen är tunga. Vattenglas efter vattenglas dricks. Fläktar viner, dörrar och fönster står på vid gavel. Tacksamt tänker jag på att jag inte behöver sitta i en bil utan aircondition och att jag inte arbetar som försäljare på stranden.  Men jag skulle för allt i världen inte vilja byta mot snö och is, som jag är väl medveten om är verklighet för många av er. Mössa, långkalsonger och kalla händer känns mer än avlägset.

Det är nu alla fina paraplyer kommer fram, precis som när det är regnväder. Paraplyer i alla dess färger och mönster. Inte för att det väntas på nederbörd, men för att det skyddar så bra mot solens heta strålar då det promeneras utmed vägarna. Barn som vuxna, på landet och i stan. Överallt syns de. Hetta hindrar ingen från att fortsätta den normala vardagen, men attributen ter sig olika ... och det klagas aningens mer.
Men idag, sent på eftermiddagen samlade molnen ihop sig och regnet började strila. Så härligt att få andas in en något klarare luft. Och så kom ju paraplyerna till användning igen.
 
 

Kommentarer

Populära inlägg