Var är hemma?


När jag möter svenska turister här borta får jag ofta frågan om Sverige eller Sydafrika är “hemma” för mig. Självklart kommer Sverige alltid vara hemma på ett sätt, det är ju ändå där jag bott mesta delen av mitt liv. Men efter år i ett annat land känner jag mig hemmastadd, jag blir mer och mer en del av livet och kulturerna här. Hemma är där jag bor, lever och mår bra. Det är där jag trivs och har människor jag tycker om runt mig.


Just nu packas det, fixas och donas inför ännu en flytt. Ett trivsamt boende ska bytas mot ett annat. Semestern är helt centrerad runt allt som måste göras och snart går flyttlasset mot ett nytt fint hem. Ett nytt hemma, där jag är övertygad om att trivselnivån snabbt kommer vara hög!  


Kommentarer

  1. Samma fråga får Maria och Paulina av mig nästan varje gång de är här i Sverige :-)
    Vad är hemma för er - Sverige eller USA?
    Men du beskriver det så bra med att hemma är där man triv och mår bra.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är sådana frågor vi får. Måste bara komma ihåg mitt svar nu ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg