Grillat, vad är alternativet?


I Sverige grillas det. I USA gäller barbeque. I Sydafrika bjuds det på braii. Kött är otroligt viktigt här, så  vegetarianer får man leta länge efter. Kött ska intas i stora lass. Gillar du inte kött i mängder ifrågasätts det förmodligen om du är en riktig sydafrikan.  Nu ligger jag låååångt efter i mitt ätande och vet inte ens vad allt kött heter på svenska ... eller engelska.  Men  det är kotletter, T-bone steak, boerwors (farmarkorv) och mycket annat i en salig blandning som läggs på grillarna. Och det är inte helt nödvändigt att servera något annat som tilltugg.

Sydafrikaner tar vara på allt. I affären går det inhandla allt från all inälvsmat du kan tänka dig, kotungor och hönsfötter, till mer vanligt kött, som en liten kräsen svenska hellre äter. Men torkat kött, det vill säga  biltong och drywors har jag iallafall lärt mig att tycka om, gärna starkkryddat.  

Innan jobbet avslutades på eftermiddagen var det födelsedagsfirande i överraskningens tecken för en av kollegorna. Och givetvis grillades det, det finns liksom inget annat alternativ. Grillen gick att “gömma” bakom hörnet, men det inte helt oattraktiva grilloset letade sig in genom öppna fönster och dörrar och vi gjorde vårt bästa för att låtsas som att inget var på gång. Stökiga skrivbord kunde lämnas för en trevlig måltid tillsammans med de närmaste arbetskamraterna. En alldeles utsökt avslutning av en arbetsdag på kontoret!


På min tallrik: nåt kött, boerwors, chackalacka (kryddig bön- och lökröra i tomatsås), grönsallad med ägg, chips och bröd.

Kommentarer

Populära inlägg