Sova


Då har det hänt igen. Det jag vet ska hända redan innan... Jag har somnat på soffan framför teveskärmen! Det spelar ingen roll hur bra filmen eller programmet jag tänker titta på är. Och inte har tiden på kvällen någon större inverkan. 9 av 10 gånger har jag missat det mesta av innehållet. Vilket slöseri med tid, då jag kunde fått riktigt bra skönhetssömn i sängen istället.

Vi vet alla att sömn är viktigt, och att vi inte kommer speciellt långt utan. Det är tid för att inhämta kraft och avkoppling efter dagens alla göromål, vilket gäller för små som stora. Att det inte är helt enkelt att förstå då man levt sina första år på en instutition har jag sedan länge kommit underfund med. Jag minns flickan från centrets småbarnsavdelning som för första gången hade sovit över hos sin nya familj under intruduktionsperioden. Då de blivande fosterföräldrarna kom tillbaka med flickan efter helgen berättade de glatt om hur den lilla spralliga tjejen skrattat och skrattat då hon förstått att även de vuxna i familjen hade sängar och skulle sova. Det enda hon visste om var ju vuxen personal som var vakna hela natten upptagna med att vika tvätt och ta hand om nattens alla andra uppgifter. Det var något ingen tänkt på förut.
I helgen som var sov ett av barnen över hos sin fosterfamilj, även hon för första gången. 5-åringen var både nervös och ville inte riktigt slita sig från tryggheten hos barnskötaren, men kom tillbaka nöjd och belåten. Hon berättade stolt för mig före morgonandakten att “jag grät ingenting”, så det tar jag som ett gott betyg. Vilken lycka .... för barnet och för mig!
Nu väntar definitivt kudden. Sov gott på er!
 

Kommentarer

Populära inlägg