En man, flera fruar


Genom jobbet får jag då och då möta personer som vuxit upp i familjer där fadern varit gift med mer än en fru samtidigt. Vi pratar pologami. En del har goda erfarenheter, där det uppskattats att ha flera mammor och många syskon. Andra har erfarenheter av ovänskap och bitterhet. En mamma och de barn hon har med maken bor ofta i ett separat hus, som mycket väl kan vara på samma gårdsplan som den de andra familjerna bor på. Det kan verka förlegat, men sker fortfarande. Än så länge har jag inte samtalat med någon med flera fruar eller som delar sin make med andra. Men något nyfiken är jag ändå. Jag skulle ha hundratals frågor att reda ut med dem, för jag kan inte för mitt liv förstå hur det fungerar på riktigt. Är det inte nog komplicerat i “normala” äktenskap?
Även fast pologami inte är instiftat i lagen, är det kulturellt accepterat bland en del. Heta diskussioner förs med jämna mellanrum, speciellt då det gäller det underhåll staten betalar för den nuvarande presidentens fyra fruar. Presidenten som uppenbarligen anser att det är rätt och riktigt och som redan betalat labola (kor till brudens föräldrar) för ännu en blivande brud. Få intervjua honom i ämnet vore en riktig höjdare.

Kommentarer

Populära inlägg