Jag vet vem jag är

“Jag har fantastisk potential. Jag kan fatta bra beslut. Jag är aldrig ensam. Jag kan göra svåra saker. Jag är vacker, utifrån och in. Jag betyder mycket. Han har en plan för mig. Jag vet vem jag är. Guds dotter.” Allt detta fanns att läsa på en affisch uppsatt på väggen i rummet där kyrkans kvinnorfrukost tog plats nu i helgen. Vilken uppmuntran och så rätt.

 Hos oss kvinnor, men helt säkert även bland en hel del män, så smyger det sig gärna in osunda tankar om att vi inte duger som dem vi är. “Jag kan inte.” “Jag vet inte.” “Min mage är för stor.” “Håret är för stripigt.” “Jag är inget för världen.” “De tycker inte om mig.” Tankar som etsar sig fast och blir en del av oss. Tankar som föstör och hindrar oss från att vara de vi egentligen borde vara. Tankar som kanske kommer från att vi blivit bemötta fel, från missförstånd eller kanske för att vi jämför oss med andra vi tror är så mycket bättre. Det är inte helt enkelt och det är förmodligen lättare att hålla tag i de missgynnsamma tankegångarna, men de går att förändra. Vi kan starta om, ändra det negativa vi tycker om oss själva. Det finns inga genvägar, det tar tid och hur jobbigt det än är, så måste det börja med mig och min vilja.
På min sovrumsspegel finns numera följande visdomsord. En härlig påminnelse att ta med under dagen. Kom ihåg att du är du och att ingen ska ta det ifrån dig.



En helt fantastisk tårta, vilken serverades på kvinnofruktosten. Ätbara rosor och chokladtryffel som gav mersmak.

Kommentarer

Populära inlägg