Siffror med en mening

Så var det regnrusk igen, och för första gången i år känns det som att hösten faktiskt gjorde ett riktigt försök att anlända. Då passade det ju bra att sitta halva dagen framför datorn med statistik och regnet stirlande i omgångar utanför fönsterrutan.
Jag vet och förstår att statistiken av olika anledningar är en nödvändighet, men kan inte låta bli att tänka att många av de siffror jag handskas med faktiskt är människor. Kvinnor, män och barn. Personer med ett bagage, upplevelser, drömmar och planer. Personer som du och jag. Jag tänker återigen på de beslutstagare jag stött på, som inte alls  verkar kunna se bakom numren och tar beslut som påvekrar någons framtid på ett sätt som inte bygger upp utan precis tvärtom. Som ser kvantitet, siffror och kanske även pengar som viktigast och mest relevant. De som tror att det bara är att förflytta ett barn, precis som en möbel, från en familj, till en  institution, till ännu en ny instutiton, till en ytterligare plats ... utan att bry sig, eller ens förstå, att det påverkar pojken eller flickan för livet. Utan att se att varje farväl gör att något i hjärtat går sönder. Utan att tänka på att barndomen formar dig till den du kommer vara som vuxen. Det jag har svårt med är att inte alla kan se att de beslut som tas alltid leder till något, till en konsekvens. Att kvalitet, helande och en tro på framtiden är viktigt för alla.

Kommentarer

Populära inlägg