Smaklig måltid

Har man varit på semester, speciellt om man varit utomlands, så kan man vara säker på att två frågor kommer ställas väldigt snart efter hemkomsten, och det mer än en gång. Även jag, som inte är i barndomslandet så där värst ofta, kan räkna med att få svara på samma frågor. “Hur är vädret där du varit?”  och så givetvis, “Vad äter man?” Det kanske inte är så konstigt om man tänker efter lite. Väder och mat är ju i våra tankar mest hela tiden och påverkar oss på en hel massa sätt. Det ger oss upplevelser och glädje, men det får oss även att klaga och sucka. Det är en stor del av oss.

Jag kommer inte tala mer om väder, men där emot mat. Så, för att mätta er nyfikenhet ;) kommer det här med presenteras lite av vad som står på menyn i mitt hem, långt bort från de svenska köken. Först vill jag bara tacka min kära “syster”, kollega, huskamrat och mästerkock för att hon lagar utsökt mat till en sådan som mig, som gärna äter men bara tillagar måltider då det verkligen är nödvändigt .... Stort TACK M, mer variation och goda smaker kan jag inte önska mig!
Tillagad riven kål, gröna bönor (vad heter de på svenska egentligen?), nötkött serveras med ris. Smak med sting! Indonesisk måltid.

 
Riktigt sydafrikansk mat. Kycklingklubbor med pap (majsgröt) och tomatkross. Och så grönsakerna förståss.

  Salade Nicoise. Ursprungligen från Provence. Grönsallad med oliver, fetaost, gröna bönor och tonfisk. Gott tillsammans med kokta ägg och baguette.

Pilav från Balkan. En av mina favoriter.  Nötkött tillagat med champinjoner, paprika, persika och tomatkross. Serveras till ris och ytterligare persikobitar.
 Amerikansk bönröra. Bönor och köttfärs. Härligt kryddstarkt.
 Köttbullar med potatisgrtäng samt kokta grönsaker

Önskas mer redogörelser vad det gäller recepten, var god låt mig veta så för jag frågan vidare till kocken. Smaklig måltid!

Kommentarer

  1. Jag kommer ihåg när Sven och jag var i Sydafrika - vilka fantastiska smakupplevelser vi fick njuta av!
    Vår värd, Svens ingifta moster Barbro, tillagade avokadohalvor med flingsalt i ugnen och de smakade helt ljuvligt.
    Tillbaka i Sverige försökte vi oss på denna delikatess men blev tyvärr lite besvikna.
    Tydligen ska dessa avokadohalvor avnjutas på rätt plats.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Du har inte med den goda korven som påminner om grynkorv.

    SvaraRadera
  3. Linda, låter ju kanongott. Måste prova avokado i ugn. Och ja, det finns massor av god mat här.

    Anonym, du menar boer wors, bondkorv på svenska. Vi äter det inte så ofta,men jag håller med. Det är got, speciellt tillagat av vilt kött.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg