Den där veckan varje månad

Många unga tjejer missar otaliga dagar i skolan på grund av den ständigt återkommande och inte självvalda menstrautionen. Det prioriteras helt enkelt inte att inhandla mensskydd, tamponger och dylikt, då det finns så mycket viktigare saker att köpa för familjens överlevnad. Och utan något slags skydd väljer flickorna att hellre stanna hemma, istället för att bli förudmjukade med blodstänkta skoluniformer. Det betyder skoldagar som försvinner och kunskap som kommer efter. Detta problem har uppmärksammats och just nu pågår en kampanj, där socialkontor och socialorienterade organisationer samlar in just mensskydd, tamponger, trosskydd och sådant som kan bygga upp både värdighet och skolresultat. Insamlingen kommer ges till skolor och flickorna kommer veta att de kan få den support de behöver den där veckan varje månad.

I receptionen hos oss står en fint dekorerad insamlingslåda, där det sakta men säkert fylls på. Men än är lådan inte full, så befinner du dig i närheten får du gärna komma in och lämna en eller flera förpackningar för att stötta tjejerna. Tänk att en liten handling kan ändra så mycket!


Kommentarer

  1. Finns det möjlighet att skicka ned ett paket med dessa förnödenheter ?

    SvaraRadera
  2. Anne-Lie, skulle du vilja är det lättare att kanske sätta in pengar på mitt konto. Sänd ett meddelande till min fb sida och jag kan skicka mitt kontonummer. Jag kan då köpa och lägga i lådan. Sista dagen på insamlingen är i slutet på veckan som kommer. Tack för ditt intresse!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg